Beter doen als
vorig jaar. Dat was de boodschap bij de start van de Brussels 6 uur.
Vorig jaar eindigden we na een tumultueuze race op de 9de plaats, maar
daar waren we allesbehalve tevreden mee.
Onze opstelling
was vrij simpel. Ik en Alain zouden tijdens de 30 minuten durende qualif
enkele minuten warm rijden en Jona zou de overige 20 minuten volmaken.
Dit lukte voortreffelijk en zo stonden we op de grid mooi op de 6de
plaats. De pole was voor Brauns Racing voor Flanders Media Karting (met
o.a. Peter Hopmans, Anthony Kumpen etc...).
Het startschema
zou in eerste instantie afgehangen hebben van het weer (Alain is
namelijk een betere regenrijder dan ons), maar gelukkig bleef het droog
en konden we overschakelen naar ons gewoonlijk startschema. Ik nam de
start voor mijn rekening voor een stint van 1 uur (gezien er 5 maal
verplicht diende gewisseld te worden), vervolgens nam Alain plaats en
als laatste Jona om vervolgens dit tijdens de andere 3 uur te herhalen.
Mijn start was
goed en ik kon goed in de buurt blijven van nr.'s 5 en 4. Tijdens mijn
laatste 10 minuten kon ik zelf opschuiven naar de 5de plaats. Het was
toen al duidelijk dat de eerste 3 plaatsen vast lagen. Die teams kenden
het parcours op hun duimpje en reden elke ronde enkele fracties sneller.
Voor ons zat er
niets anders op dan te consolideren en proberen aan te klampen bij nr.
4. Dit lukte ook...tot het laatste uur. De ploeg van de inrichtende
organisatie, had een snelle en zeer frisse piloot ingezet voor het
laatste gedeelte. Alain kon deze mooi op afstand houden en dus lieten
wij hem rijden tot op een half uur van de finish. Daar wij echter nog
een vijfde wissel dienden te maken, moest Jona dus nog het laatste half
uur volmaken. Hij wisselde perfect en kwam zo met een boni van 3
seconden voor op het team achter ons. Jammer genoeg kon Jona (wat
begrijpelijk is) niet meteen het goede ritme vinden en konden deze komen
aansluiten. Dan begon jammer genoeg de miserie. Jona reed zijn
racelijnen en sloot waar hij kon de deur (volledig volgens het boekje).
Passeren was bijna onmogelijk, maar toch probeerden zij het op een zeer
onfaire manier. Ze tikten Jona achteraan waardoor deze rond stond. De
marshalls hadden dit gezien, maar gaven geen 'drive-through'. Het team
dat ons inhaalde diende enkel en alleen ons terug voorbij te laten gaan.
Nog geen ronde na deze rechtzetting, gebeurde hetzelfde manoeuvre op
exact dezelfde plaats opnieuw. Jona stond weer stil en was behoorlijk
gefrustreerd. Temeer omdat de 'local heroes' wederom geen
'drive-through' of straftijd kregen, maar dienden wederom een plaats te
laten. Tot overmaat van ramp was door al dit tijdsverlies, het team van
de 7de plaats ook komen aansluiten. Ook zij hadden op zijn minst gezegd
een aparte rijstijl. Nog geen ronde na ze kwamen aansluiten, op 7
minuten van het einde, ramden deze zowel ons als de ploeg achter ons.
Jona stond maar liefst voor de 3de keer rond (op een half uur!!!) met
een 7de plaats als gevolg. Dit keer deden de marshalls niks. Jona was
dusdanig gefrustreerd dat hij begrijpelijk binnen kwam rijden en
opgaf...
Wanneer we
verhaal haalden bij de wedstrijdjury, konden deze ons niet een pasklaar
antwoord geven. Blijkbaar was er ook niet echt een wedstrijdreglement,
maar werden de FIA regels ook niet echt gevolgd. Deze wedstrijd verliep
dus nog slechter dan vorig jaar, hoewel we zeer sterk hebben gereden.
Zonder tegenslag zat er zeker een 5de plaats in.
We komen volgend jaar zeker terug, om een definitieve revanche...